Tuesday 31 January 2012

Latar Belakang Gemas

Gemas merupakan sebuah bandar kecil di Negeri Sembilan, Malaysia, berhampiran dengan sempadan Negeri Sembilan-Johor. Gemas terbahagi kepada Gemas Lama dan Gemas Baru. Gemas Lama terletak di sebelah negeri Johor. Gemas Baru terletak di dalam Negeri Sembilan.



Bandar ini terletak sekitar 165 km dari ibu negara Malaysian, Kuala Lumpur. Bandar ini terletak pada kedudukan latitud 2.5833, longitud 102.5833. Ia merupakan pertemuan persimpangan landasan kereta api barat dan timur Malaysia. Stesyen kereta api Gemas ditubuhkan pada 1922 dan masih beroperasi hari ini.

Gemas merupakan persimpangan bagi landasan kereta api ke pantai timur dan pantai barat Malaysia kendalian Malayan Railways. Disebabkan ini, Gemas merupakan sebuah bandar yang sibuk berbanding bandar lain yang sama saiz dengannya. Stesen kereta api Gemas didirikan pada 1922 dan masih beroperasi sehingga hari ini.

Selain dari pusat bandar Gemas asal, di sebelah Johor, bahagian baru yang dikenali sebagai Gemas Baharu telah didirikan yang terletak sekitar 1 km dari pusat bandar Gemas.
Di sebelah barat daya tersergam Gunung Ledang dengan ketinggian 1,276 m.